MY FRIEND
I have many friends. Most of them are my former classmates but my best friend is Peter. He is fifteen. Now he is a student of a college. He is a good student because he studies hard and is very diligent. He wants to become a good specialist and he is especially interested in computers. He often helps me with my English lessons and I'm grateful to him for that.
Now I want to tell you about his appearance. He is rather tall and strong. He has an oval face, straight nose, dark-brown hair, blue eyes and a nice smile. People find him good-looking.
Peter goes in for sports. He plays football and basketball well. His basketball team is very popular at the college.
We made friends with Peter when he and his family moved to our house. We have very much in common: we like the same music, we both like reading. In general my
friend is a very interesting person: he is intelligent and well-read.
But the most important thing is that Peter is honest and kind. I can fully rely on him and trust everything to him. Peter has a great sense of humour and I like to spend my free time with him.
I have another friend. Her name is Natasha. She is a schoolgirl and she lives next door. I like her very much. She is a blonde with blue eyes, she is slim and pretty. Her hair is long and she has a nice complexion. I like all my friends very much. I think they are all my faithful friends.
1.Words
former — бывший
strong — сильный
classmates — одноклассники
dark-brown — темно-коричневый
to study hard — усердно учиться
diligent — прилежный
especially — особенно
grateful — благодарный
appearance — внешний вид
rather — довольно
tall — высокий
straight — прямой
team — команда
to move — зд. переехать
in common — общего
same — тот же
both — оба
intelligent — умный
well-read — начитанный
honest — честный
kind — добрый
fully — полностью
to rely — полагаться
to trust — доверять
sense — чувство
blonde — блондин(ка)
faithful — верный
slim — стройный pretty — красивая
hair — волосы
complexion — цвет лица
2.Questions
1. Who is your best friend?
2. Where does your friend study?
3. How does your friend look like?
4. What kind of sport does your friend like?
5. How did you make friends?
6. What do you have much in common?
7. Do you like to spend your free time with your
friends?
8. Can you call all your friends faithful?
9. Is the sense of humour important in friendship?
10.What are the hobbies of your friends?
3.Пополните свой активный словарь:
tall [to:l] — высокий
short [fo:t] —маленького роста
stout [staut] — приземистый, коренастый
fat [fet] — толстый plumpy [pUmpi] — полный
fair hair [f] — светлые волосы
gray hair — седые волосы
bold headed [bоuld] — лысый
short sighted — близорукий
smart, clever, bright — умный (ая)
stupid ['stju:pid] — тупой, глупый
boring — скучный(ая)
quiet f'kwaiat] — спокойный
impulsive [im'pAlsiv] — порывистый, импульсивный
aggressive [a'gresiv] — агрессивный
rude [ru:d] — невежливый, грубый
shy [Jai] — застенчивый
active fasktiv] — активный
talkative ['to:kativ] — разговорчивый
Задание 8.7. Составьте короткий рассказ о внешности и характере какого-нибудь человека (вашего друга, соседа по парте, студента из вашей группы).
СЛОВООБРАЗОВАНИЕ Основные суффиксы существительных
Суффикс | К какой части речи добавляется | Основное значение образованных слов | Примеры | Перевод |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
-ant/ent | к глаголам | принадлежность к профессии | assistant student | ассистент студент |
-ег/-ог | к глаголам | действующеее лицо или механизм, производящий действие | reader worker visitor | читатель рабочий посетитель |
brunette [bru:'net] — брюнет(ка) 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
-dom | к существ., прилаг. | состояние, качество | freedom | свобода | |||
-ег | к существ. | имя существительное, обозначающее жителя | Londoner | лондонец | |||
-hood | к существ. | состояние | childhood | детство | |||
-ian | к существ. | профессия | physician technician | врач техник | |||
-ics | к существ. | название науки | physics | физика | |||
-ing | к глаголам | процесс, действие, состояние | reading smoking | чтение курение | |||
-ion (-tion, -atton) | к глаголам | процесс, название действия, состояние | revolution solution aviation | революция раствор авиация | |||
-ism | к существ., прилаг. | учение, теория, направление | darwinism heroism | дарвинизм героизм | |||
-ment | к глаголам | результат действия | equipment settlement | оборудование поселение | |||
-ness | к прилаг. | качество или состояние | softness darkness | мягкость темнота | |||
-ship | к существ. | состояние | fiendship | дружба | |||
Основные суффиксы прилагательных | |||||||
Суффикс | Основное значение образованных слов | Примеры | Перевод | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||
-able |
| valuable | ценный | ||||
-al | наличие качества, свойства | electrical medical | электрический медицинский | ||||
-ant | наличие качества, свойства | resistant different | сопротивляющийся различный | ||||
-ary | наличие качества | revolutionary | революционный | ||||
-ful | наличие признака | useful | полезный | ||||
1 | 2 | 3 | 4 |
-ish | наличие качества, свойства | childish reddish | детский красноватый |
-ive | отсутствие качества | creative | созидательный |
-less | наличие качества | useless | бесполезный |
Основные суффиксы глаголов
Суффикс | Примеры | Перевод |
-ate | investigate | активизировать |
-en | harden | закаливать |
-fy | classify | классифицировать |
-ize | memorize | запоминать |
Основной суффикс наречий
Суффикс | Основное значение образованных слов | Примеры | Перевод |
-у | изменяет часть речи | badly | плохо |
No comments:
Post a Comment